Szívbetegségekről általában

A szív a keringési rendszer központi szerve, a szervezet motorja. A szív juttatja a vért az egész testbe, látja el a szerveket és a szöveteket. A szív sosem pihen, mindig dobog, mindig pumpálja a vért.

A szív-érrendszeri betegségek vezető halálokot jelentenek a fejlett nyugat európai államokban, így hazánkban is. A statisztikai adatok alapján Magyarországon is vezető halálok, a mortalitás több mint 50%-ért felelős, avagy minden második magyar ember halálát szív-érrendszeri betegség okozza.

A szívbetegségeknek számos felosztása létezik, de alapvető megkülönböztetnünk a családi halmozódást mutató genetikailag öröklött és szerzett szívhibákat. Ez előbbiek egy része már a gyermek kardiológiai vizsgálatok során felismerésre kerülhet, míg más örökletes tényezők felnőtt korban járulhatnak hozzá a definítív szívbetegségek megjelenéséhez.

A betegség kialakulásában vannak általunk nem befolyásolható kockázati tényezők, úgymint az életkorunk, a nemünk, illetve genetikai öröklés révén a szívbetegségekre vonatkozó egyéni hajlamunk.

Emellett számos befolyásolható és kezelhető rizikófaktor ( magas vérnyomás, cukorbetegség, dohányzás, kóros vérzsír szintek, mozgásszegény, stresszes életmód stb.) ismert.

Szívbetegség esetén lehetnek kórjelző tünetek azonban az esetek egy részében szinte semmilyen bevezető tünet nélkül alakul ki instabil állapot, ritmuszavar, vagy szívinfarktus. Ezért fontos a megelőzés, szűrővizsgálatok elvégzése, akár tünetmentes rizikófaktorral bíró esetekben, illetve a tünetek megfelelő értékelése, időben elkezdett kezelése is.